• Lauenburg in Pommern  -  Lębork  wczoraj i dziś
    Lauenburg in Pommern - Lębork wczoraj i dziś
  • Lauenburg in Pommern  -  Lębork  wczoraj i dziś
    Lauenburg in Pommern - Lębork wczoraj i dziś
  • Lauenburg in Pommern  -  Lębork  wczoraj i dziś
    Lauenburg in Pommern - Lębork wczoraj i dziś
  • Lauenburg in Pommern  -  Lębork  wczoraj i dziś
    Lauenburg in Pommern - Lębork wczoraj i dziś
  • Lauenburg in Pommern  -  Lębork  wczoraj i dziś
    Lauenburg in Pommern - Lębork wczoraj i dziś
  • Lauenburg in Pommern  -  Lębork  wczoraj i dziś
    Lauenburg in Pommern - Lębork wczoraj i dziś
  • Lauenburg in Pommern  -  Lębork  wczoraj i dziś
    Lauenburg in Pommern - Lębork wczoraj i dziś

Georg Schendel

Niemiecki pionier lotnictwa; Urodził się 10 sierpnia 1855 roku w Lauenburgu i. Pom jako syn Georg Schendelpomorskiego kupca i fabrykanta Wilhelma Schendela. W 1892 roku trafił do szkoły podstawowej przy Gerbestrasse. Następnie ukończył miejskie progimnazjum jako inżynier okrętowy zadając maturę w 1903 roku. Na jeden rok trafił do niemieckiej marynarki wojennej, jednakże sądząc po jego smukłej budowie nie wróżono mu tam przyszłości. Georg rozpoczął studia w Gdańsku, a kontynuował je w Getyndzie pod kierunkiem prof. Ludwiga Prandtla, pierwszego w 1909 roku niemieckiego wykładowcy areonautyki na uniwersytecie w Getyndzie. Następnie trafił na Uniwersytet Techniczny w Aachen, które ukończył jako inżynier nawigacji lotniczej. Po krótkim stażu w Dorner w Johannisthal 17.02.1911 roku dokonał badania pilotażowe i kupił licencję L. 63. Wraz z profesorem Prandtlem opublikował pracę dotyczącą śmigieł. Schendel oprócz doskonałych umiejętności latania, wysokiej akademickiej zdolności i talentu, miał otwarte serce dla innych ludzi. Jako student, organizował kursy dla pracowników i warsztaty szkoleniowe. Schendel kupując licencję lotniczą, podał adres Aachen, 37 Monheimsallee i tam prawdopodobnie mieszkał w wynajętym mieszkaniu aż do śmierci. Georg Schendel był jednym z pierwszych niemieckich pionierów lotnictwa motorowego. Uplasował w tamtym czasie kilka swoich rekordów. On jako pierwszy 6 czerwca 1911 roku osiągnął wysokość ponad 2000 metrów. W dniu 9 czerwca 1911 roku rozpoczął próbę bicia kolejnego rekordu wraz z pasażerem Augustem Vossem, mechanikiem "Dorner- Flugzeug-Gesellschaft mbH" na pokładzie monoplanu T-III. Niestety w wyniku awarii na wysokości 1800 metrów samolot spadł i rozbił się. W tych oto tragicznych okolicznościach zginął Georg Schendel i jego towarzysz August Voss. 

 

Georg Schendel i Brummer w czerwcu 1911r. na lotnisku Johannisthal

Georg Schendel i "Brummer" w czerwcu 1911r. na lotnisku Johannisthal